Informació escolar

EDUCACIÓ INFANTIL

Projecte Educatiu
Els objectius de l'etapa de l'educació infantil es basen en l'estimulació de les capacitats físiques, cognitives i socials de l'infant. El bon desenvolupament d'aquestes capacitats facilitaran l'èxit en les etapes educatives posteriors.

A l'educació infantil basem el nostre treball en el desenvolupament integral dels infants.
Potenciem l'aprenentatge competencial i l'educació emocional com a base per créixer i madurar en tots els aspectes de la seva personalitat.

Els objectius principals d'aquesta etapa són:
-
Facilitar l'adquisició d'instruments d'aprenentatge i un grau d'autonomia que els ha de permetre formar part d'una societat organitzada.
- Afavorir la construcció d'una imatge positiva d'ell/a mateix/a, promovent l'educació de l'autoestima, la convivència i l'afany de superació. El desenvolupament d'aquestes capacitats han d'ajudar als nens i les nenes a crèixer com a persones en el món d'avui.
- Tenir molt en compte totes les necessitats dels nostres alumnes: les emocionals i afectives, les intel.lectuals, les motrius i les de relació.
- Col.laborar amb les famílies per garantir la continuïtat educativa necessària per a un bon desenvolupament dels infants.

* Per adequar-nos a les necessitats dels nostres alumnes desenvolupem diferents metodologies:
- Entrades relaxades
- Racons d'aprenentatge: de llengua, de mates, d'experiemntació, de joc (simbolic i de taula).
- Pràxies (Per ajudar a detectar de forma precoç possibles problemes de la parla).
- Apadrinaments.
- Treball cooperatiu.

Activitats específiques
- Pràxies. Millorar les dificultats de parla i llenguatge presents en molts nens i nenes de Cicle Inicial.
- Període d'adaptació dels infants de I3 (dues mestres a l'aula el primer mes de curs).
- Rutines de l'aula: el bon dia, observació del temps, els càrrecs, passar llista, data...
- Hàbits d'higiene, d'ordre, d'alimentació i d'autonomia personal.
- Projecte interdisciplinar d'escola.
- Activitats en petits grups dins o fora de l'aula.
- Curset de natació.
- Sortides.
- Museus, anar a teatre i biblioteca pública Pompeu Fabra.
- Colònies I4 i I5 (juny).
- Tallers: activitats complementàries (càlcul mental, traç, expressió oral, experimentació...)
- Interès per la lecto-escriptura.
- Introducció de l'anglès a I3.
- Iniciació a l'informàtica a I5.
- Apadrinament lector de I5 amb PRI5.
- Implementació del programa de la Generalitat de Salut Integral (SI).
- Participació en el programa de fruita i llet de l'escola patrocinat per la Generalitat.

Festes Populars i Celebracions
- Sant Simó.
- La Castanyada: danses, cançons i elaboració de panellets.
- Nadal: Concert de nadales i Tió.
- Carnaval: Dijous Gras, Rua de Carnaval (amb visita a la Residència d'avis del barri) i la Vella Quaresma (enterrament de la sardina).
- Elaboració de mones de Pasqua.
- Sant Jordi: Rosa, drac, participació en el llibre Gegant de l'escola, visita a la biblioteca Pompeu Fabra, tallers d'animació lectora a càrrec dels alumnes d'ESO.
- Graduació dels alumnes de I5.
- Festa de fi de curs.

Relació amb les famílies
- Reunions informatives d'inici de curs.
- Conferències a càrrec de la psicòloga de l'escola.
- Concert de nadales.
- Entrevistes personalitzades (acció tutorial).
- Informes escrits (desembre i juny).
- Informe de final de curs amb lliurament personalitzat a cada família per part de la tutora.
- Festa fi de curs.

Àrees d'ensenyament
- Descoberta d'un mateix.
- Descoberta de l'entorn natural i social.
- Intercomunicació i llenguatges (llenguatge verbal, musical, plàstic i matemàtic).

Ús de noves tecnologies
- Bee_bots (Inici a la robòtica des de I3.
- Preparació per la lectura a partir del Mètode Glifing a I4 i I5.
- PDI (Pissarra digital).
- Iniciació al PAINT (I5)
- Iniciació al WORD (I5)
- Gamificació a l'aula: pickers, kahoot, genially

EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Projecte Educatiu
- Etapa de consolidació de les capacitats bàsiques i de reafirmació personal.
- Descoberta del plaer d'aprendre.
- Investigació, reflexió, treball d'equip i esforç com a base per conèixer i comprendre el que ens envolta.
- Importància de l'experimentació verbal, musical i plàstica.
- Acompanyament personalitzat de l'alumne, acció tutorial, tasca compartida amb les famílies.
- Atenció a la diversitat d'alumnes: suport (CI), grups flexibles en algunes àrees (CM i CS).
- Matemàtiques manipulatives (CI).
- Treball Cooperatiu (l'aprenentatge i el desenvolupament intel.lectual té lloc a partir de la interacció amb els altres).
- Treball per projectes.
- Entrades i sortides que afavoreixin un clima escolar positiu.
- Potenciar el treball de les emocions.

Ús de noves tecnologies
- Bee_bots (Inici a la robòtica PRI1 i PRI2).
- Entrenament lector a partir del Mètode Glifing (PRI1, PRI2, PRI3).
- Pissarres digitals a totes les aules.
-  PRI3 i PRI4 es fa servir la plataforma digital d'Snappet (tablets)
- PRI5 i PRI6 utilitzen la llicència d'Snappet + l'ús d'ordinadors (Chromebook)
- Ordinadors.
- Entrenament lector a partir de Legiland (PRI4, PRI5 i PRI6).

Hàbits saludables
- Pere Flash (PRI1 i PRI2): Espectacle de Titelles per ajudar a la reflexió sobre els propis comportaments del dia a dia, patrocinat per l'Ajuntament de Mataró.
- Programa de la fruita i llet a l'escola, patrocinat per la Generalitat.
- Innovacions en l'àrea d'educació física: Activitats al Sorrall, Parc central,...
- Piscina pels alumnes de PRI1 i PRI2 de primària subvencionada per l'Ajuntament de Mataró.

Activitats específiques
- Projecte interdisciplinar.
- Colònies.
- Sortides.
- Museus, anar a teatre i biblioteca pública .
- Tallers: Activitats complementàries (expressió escrita, comprensió lectora, càlcul mental...).
- Padrins d'acompanyament lector.
- Educació Viària a PRI2 EP.
- Visita als bombers a PRI3 EP.
- Visita a l'hospital a PRI4 EP.
- Visita Policia Municipal a PRI5 (Educació viària: bicicleta).
- Treball de l'hort de l'escola (CI).
- Introducció 2a llengua estrangera (francès) a PRI5.
- Jocs tradicionals (aualé) PRI6.

Festes Populars i celebracions
- Sant Simó (CI)
- La castanyada: danses (CI), cançons (CI), panellets (CI, CM, CS), representació teatral (CI).
- Nadal: Tió (CI), Concert de Nadales (CI, CM, CS).
- Carnaval: Dijous Gras, Rua de Carnaval (amb visita a la Residència d'avis del barri) i la Vella Quaresma (enterrament de la sardina).
- Elaboració de Mones de Pasqua (CI,CM i CS).
- Sant Jordi: Teatre d'anglès (CM i CS), Jocs Florals (CM i CS), representació de la Llegenda de Sant Jordi (CI) i elaboració d'un llibre Gegant (CI, CM, CS).
- Setmana Cultural: Exposicions obertes als pares.
- Festa de fi de curs (juny).

Relació amb les famílies
- Reunions informatives d´inici de curs.
- Conferències a càrrec de la psicòloga de l´escola.
- Entrevistes personalitzades (acció tutorial).
- Festes d'escola: concert de Nadales i festa fi de curs.
- Visita exposició setmana cultural.
- Notes orientatives a mitjans de cada trimestre(CS).
- Informes escrits (desembre, març i juny).
- Informe de final de curs amb lliurament personalitzat a cada família per part de la tutora.

Àrees d'ensenyament (CI, CM, i CS)
- Àmbit lingüístic: llengua catalana, castellana, anglès i francès.
- Àmbit matemàtic: àrea de matemàtiques.
- Àmbit de coneixement del medi: medi natural i medi social i cultura.
- Àmbit artístic: visual i plàstica, música i dansa.
- Àmbit d'educació física: àrea d'educació física.
- Àmbit d'educació en valors: àrea d'educació en valors socials i cívics.


ENSENYAMENT SECUNDARI OBLIGATORI

És l'etapa de consolidació i ampliació dels ensenyaments apresos a Primària.

Principis bàsics:

  • L'alumne ha de saber no només realitzar unes tasques i activitats concretes tal i com se li han ensenyat, sinó que ha de ser capaç d'afrontar tasques noves o reptes que suposin anar més enllà d'allò que ha après, reorganitzar-ho per transferir-ho a noves situacions i contextos. (Monereo/Pozo)
  • L'alumne ha de saber gestionar la informació. Saber quan, on i com buscar, ser capaç de seleccionar-la en funció dels objectius, processar-la i elaborar-la adequadament per després usar-la (escriure-la, exposar-la i aplicar-la) amb el propòsit de resoldre un problema determinat. (Monereo/Pozo)
  • L'alumne ha d'assolir les competències que afavoreixin la convivència i les relacions socials, les que tracten sobre l'autoestima i la personalitat, així com les que faciliten l'entrada al món del treball.
  • Acompanyament personalitzat de l'alumne. Acció tutorial, tasca compartida amb les famílies.
  • Atenció a la diversitat: Grups flexibles en algunes àrees.
  • Dos professors a l'àrea de matemàtiques, tecnologia (ESO2,ESO3) i física i química (ESO2,ESO3).
  • Anglès (ESO2) una sessió de més per fer conversa.

PROJECTE EDUCATIU
A l'ESO preparem als nostres alumnes pel seu creixement personal i acadèmic. Es potencien les competències personals i l'educació emocional com a base per a la formació d'unes grans persones.
El nostre alumnat continuarà treballant la responsabilitat i l'autonomia iniciades anteriorment, adequant-ho a l'adolescència en el camí de formar-se com a persones adultes.
Atenem la diversitat i orientem el nostre alumnat en el seu procés d'aprenentatge. Tot això encaminat a l'assoliment de l'èxit escolar, com han demostrat els bons resultats assolits pel nostre alumnat els darrers anys en el procés de competències bàsiques d'ESO4.

ÚS DE LES NOVES TECNOLOGIES

  • Us de les TIC a la didàctica de les diferents matèries.
  • Servei de google apps amb el domini @escolasol-ixent.cat
  • Treball amb google classroom i google drive.
  • Plataforma moodle de secundària.
  • Revista digital amb NODES.
  • Continguts de tecnologia amb Tecno 12-18.
  • Treball de ciències amb la llicència Science bits.

HÀBITS SALUDABLES

  • Servei municipal d'atenció primària.
  • Innovacions en l'àrea d'educació física: Activitats a l'aire lliure, al Sorrall, iniciació a la Vela.
  • Taller de planificació familiar al Casal de la dona.
  • Servei d'orientació psicopedagógica

ACTIVITATS ESPECÍFIQUES

  • Projecte interdisciplinari.
  • Colònies, intercanvis o viatge de final de l'ESO.
  • Sortides curriculars.
  • English day.
  • Apadrinaments d'anglès.
  • Lectura de contes a infantil i primària.
  • Taller d'economia a càrrec de l'EFEC.
  • Participació a concursos d'infografies a l'EFEC, d'escriptura "Contes i ciència", clip metratges amb Mans Unides.
  • Acompanyament i orientació individualitzat d'estudis post-obligatoris.

FESTES POPULARS I CELEBRACIONS

  • Castanyada
  • Nadales i pessebre vivent
  • Setmana cultural
  • Jornades esportives
  • DENIP
  • Participació per la Marató
  • Rua de Carnaval
  • Sant Jordi, llibre gegant i gimcana interdisciplinar
  • Festa de fi de curs
  • Comiat alumnes d'ESO4 (sopar amb els pares)

RELACIÓ AMB LES FAMÍLIES

  • Reunions informatives d'inici de curs
  • Entrevistes personalitzades (acció tutorial)
  • Festes d'escola: Nadales, Pessebre vivent, visita dels avis a ESO3, Flashmob Sant Jordi i festa de fi de curs
  • Visita exposició: setmana cultural
  • Notes orientatives a mitjans de cada trimestre
  • Informes via mail a cada trimestre
  • Informe de final de curs amb lliurament personalitzat a cada família per part de la tutora.

METODOLOGIA
Sessions teòriques.
Fomentem el treball cooperatiu, l'aprenentatge i el desenvolupament intel·lectual, que té lloc a partir de la interacció amb els altres.

Treball pràctic al taller de tecnologia i al laboratori de ciències, a partir de l'experimentació els alumnes aprenen de forma activa la ciència i la tecnologia.

Treball interdisciplinari.
Atenció a la diversitat amb grups flexibles, reforços individualitzats.
Treball de les ciències amb Science Bits, aprenentatge constructiu a partir de l'observació de fenòmens presents a la vida quotidiana.

Servei comunitari, projecte per desenvolupar la competència social i ciutadana.

ÀREES D'ENSENYAMENT
CURRÍCULUM
Àmbit lingüístic

  • Llengua catalana i literatura
  • Llengua castellana i literatura
  • Llengües estrangeres: anglès i francès
  • Express yourself (optativa)
  • Taller de llengua (optativa)
  • Què t'angoixa, Núria?(optativa)
  • Fem narració (optativa)
  • Taller d'expressió (optativa)
  • Oratòria (optativa)
  • Robòtica

Àmbit matemàtic

  • Matemàtiques
  • Economia

Àmbit cientificotecnològic

  • Ciències de la naturalesa: Física i química
  • Ciències de la naturalesa: Biologia i geologia
  • Ciències de la naturalesa: Ciències Aplicades a l'activitat professional. (optativa)
  • Tecnologia
  • Tecnologia de la informació i la comunicació (informàtica)
  • Física i química i Ciències aplicades (optativa)
  • Biologia i Geologia i Ciències aplicades (optativa)

Àmbit social

  • Ciències socials i Geografia i Història
  • Cultura Clàssica
  • Economia i Emprenedoria (optativa)

Àmbit artístic

  • Música
  • Educació Visual i Plàstica
  • Disseny gràfic (optativa)
  • Handcraft (optativa)
  • Arts escèniques -Theatrer (optativa)

Àmbit de l'educació física

  • Educació física.

Àmbit de cultura i Valors ètics

  • Cultura i Valors Ètics.

Àmbit digital

  • Currículum transversal, tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge.
  • Competències bàsiques de l'àmbit digital.

Àmbit personal i social

  • Autoconeixement.
  • Aprendre a aprendre.
  • Servei comunitari.
  • Participació concursos, sortides, activitats de centre.

Treball comunitari
L'impuls del servei comunitari per l'alumnat de secundària obligatoria és una acció que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat

Treball de síntesi i Projecte de recerca d'ESO4
Treball de síntesi
Conjunt d'activitats globalitzades interdisciplinàries que tenen per objectiu
consolidar les competències i aprenentatges assolits durant el curs.

  • Treball de síntesi ESO1: Un gegant dins la història.
  • Treball de síntesi ESO2: Turisme a Mataró.
  • Treball de síntesi ESO3: La meva galeria d'art.

Treball de recerca ESO4
Potenciant el treball en equip els alumnes realitzaran un treball d'investigació i recerca sobre un tema transversal a escollir per l'alumnat en funció dels interessos d'estudis post obligatoris.